torsdag 25 juli 2013

EFTER EN LÅNG TYSTNAD


Nu har det blivit en lång tystnad på bloggen
och för varje dag som går känns det allt svårare att bryta den!
Varför skriva idag när jag inte skrev igår?
Ja, det är som att omvända sig och börja ett nytt liv.
Jag ska göra det i morgon, tänker man, och med det får man gott samvete
men man går aldrig till handlingen! 
Jag tror att ni kan känna igen resonemanget
och då vet ni att ni inte är ensamma om det!
 
Anledning till att jag börjar skriva igen är Pater Raniero Cantalamessas besök här på Berget.
Han höll en retreat med titeln: ”Anden stöder oss i vår svaghet”.
Vi behöver alltså inte låta oss förlamas av vår egen svaghet, den får inte härska över oss, den enda som är Herren över våra liv är Jesus Kristus.
 
”Kom, följ mig!”
Detta är hela den kristna tron. Att höra rösten som kallar oss och följa den.
Våga lämna sin trygghet, sin illusion att vara ensam härskare över sitt liv
och följa den Okände som kallar.
Den uppståndne som kommer till oss från framtiden.
Tron är ett spännande äventyr.
Den är en väg att gå.
Den som börjar gå trons väg lämnar så småningom sin inre splittring
Hon blir en såsom Gud själv är en.

Inga kommentarer: